Fredagsforedrag - Nathan L. Harshman: Filling Space with Numbers: Geometry, Symmetry and Countability

Fredag 2. december 2016,  kl. 15:15 - 16:00

Aud. D1

Titel: Filling Space with Numbers: Geometry, Symmetry and Countability

Taler: Gæsteforsker Nathan L. Harshman

Tid: Fredag d. 2. december 2016, kl. 15.15-16.00 (kaffe og kage fra kl. 15.05)

Sted: Auditorium D1

Abstract:

What is symmetry and why is it so useful in physics? One answer is that analyzing symmetry allows us to define and categorize universal mathematical structures out of which physical models are built. The richer the structure of the symmetry, the more constraints on the model. I will provide interactive examples of different kinds of symmetries and how they manifest in physical systems, with particular focus on the symmetries of two-dimensional crystals. And I will show lots of pretty pictures!

Om Nathan Harshman:

Nathan er i øjeblikket ansat som gæsteforsker ved IFA. Nathan Harshman har en baggrund i den teoretiske kernefysik og partikelfysik men har de seneste år været meget aktiv indenfor entanglement og symmetrier i kvantefysikken. Desuden har han publiceret flere artikler om undervisningsmetoder og tests. Hans indsigt  i anvendelse af symmetrier på forskellige kvantesystemer har gennem årene hjulpet ham til at generere nye resultater i flere forskellige delfelter af fysikken, seneste skud på denne aktivitet er hans arbejde med partikler i en dimension.

Hvad er fredagsforedrag? Fredagsforedragene planlægges af studerende og er åbne for alle. Foredragenes mål er først og fremmest at give studerende indblik i forskningen, der foregår på instituttet, men også at inspirere til valg af bachelor- og specialeprojekter.  Niveauet ligger, så man kan følge med, når man har gennemført de to første år på fysik- eller nanostudiet. Studerende på 1. og 2. år er stadig meget velkomne.