Er videnskabsmænd fotogene?

… Find ud af det i Center for Videnskabsstudiers nye fotodatabase om danske videnskabsmænd!

Personalet ved Carlsberg Laboratoriets kemiske afdeling spiser frokost i det fri (1933) med bl.a. K.U. Linderstrøm-Lang og Carsten Olsen.

Databasen, der bliver offentliggjort i løbet af efteråret, består af kemikeren Knud Max Møllers enorme samling af fotografisk materiale; Max Møller var i en årrække ansat ved Carlsberg Laboratorium, hvor han færdedes sammen med adskillige fremtrædende forskere, hvis fotografier han indsamlede. Samlingen spænder fra verdenskendte videnskabsmænd som Niels Bohr og K.U. Linderstrøm-Lang og mange andre mindre kendte skikkelser fra ind- og udland. Fælles for fotografierne er, at de ikke kun viser forskerne i arbejde, men at de også fortæller historien om videnskabsmændene helt privat. Ved hjælp af en generøs bevilling fra Carlsbergfondet bliver denne helt unikke samling af fotografisk materiale nu samlet i én fælles database.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Susanne Elisabeth Nørskov eller Henrik Knudsen fra Center for Videnskabsstudier, Aarhus Universitet på: Biblioteket@ivs.au.dk